Android czy iOS do komercyjnej apki?

1

Załóżmy, że chcę wejść w aplikacje mobilne jako solo-developer. Czyli robię apkę, promuję ją i jakoś zarabiam pieniądze (płatne apki czy reklamy? Nie wiem).

Co na teraz bardziej się opłaca - wejść w rynek Androida czy iOS?
(a zepsuł mi się ostatnio telefon, więc mogę kupić albo taki z Androidem albo iPhone'a).

Przy czym nie jest to wątek - co lepsze pod kątem konsumenckim. Chcę raczej wywołać burzę mózgu pod kątem tego, co się lepiej opłaca komercyjnie. Pamiętam, że kilka lat temu były nastroje, że Android jest zapchany apkami, więc lepiej na iOS robić. Tylko, że jeśli każdy tak pomyślał, to czy nie spowodowało to tłoku na iOS? No i iOS ma mniej ludzi, czy więc nie lepiej iść w Androida, bo większy rynek?

No i czy w ogóle robienie apek mobilnych na początku 2022 ma jeszcze sens komercyjny? Przecież wydaje się, że już to tak na maksa zapchany rynek, że może lepiej się nie pchać w to? Na czym się teraz robi pieniądze, jeśli chce się być solo-developerem? Może są tu osoby, które zarabiają w ten sposób?

No i co z polityką Apple i Google? Kiedyś na iOS trudniej było się wbić, bo był proces weryfikacyjny i długo się czekało. Ale jak to wygląda teraz? Podobnie?

Zapraszam do dyskusji i burzy mózgów :)

android

2

IOS -> apki płatne
Android -> reklamy

Ja bym szedł w oba systemy.

3

Pewnie zależy co to za apka i gdzie będzie więcej klientów na nią

6

Dla mnie logiczna kolejność to najpierw zrobienie wersji na androida, a jeśli będzie popularna to dodanie iOS. Aczkolwiek zależy to też od grupy docelowej - dzieciaki, dorośli, firmy itp, przewidzianej skali, sposobu zarabiania: reklamy, płatna apka, płatny dodatek do jakiejś innej usługi (to trzecie np. ma Librus, czyli szkolny dziennik online - używasz przez www za darmo, apka na komórkę to kilkanaście złotych na rok).

No i jeszcze kwestia - co konkretnie Ci chodzi po głowie. Bo jeśli nie ma to być żadna gra czy coś 3D to możesz od razu sobie problem rozwiązać przez wybranie jakiegoś narzędzia wieloplatformowego, dzięki czemu defacto napiszesz aplikacje raz, a będzie ona dostępna na obie platformy. Na pewno wiesz co to jest Flutter i moim zdaniem to on jest odpowiedzią na Twoje pytanie. Dzięki niemu nie zastanawiasz się na który system, tylko wrzucasz od razu na oba. Bo zakładam że te kilka stow za dostęp do sklepu Apple to nie jest dla Ciebie kwota zaporowa.

0

@cerrato: wiesz no to zależy, mój kolega np robi tylko apki na iosa, wydaje i z tego żyje.

2

A ja znam mechanika, który robi tylko Volvo ;)

Oczywiście, że można się skupić na jednej platformie, ale po pierwsze - po co się ograniczać, zwłaszcza jak można wiele tematów tym nieszczęsnym flutterem (czy np. Reactem) załatwić dwuplatformowo?

Poza tym kolega który tylko robi iOS ma już doświadczenie i wybrał świadomie taki model działania. A @LukeJL z tego co zrozumiałem to w mobilkach jest zielony (mimo żółtego avatara), więc na razie nie radził bym żeby rezygnować z Androida, raczej jego bym wziął jako platformę bazową. A jeśli będzie korzystał z narzędzia wieloplatformowego to moze uderzyć ma ona jednoczenie.

1

@cerrato: jasne, po prostu nie każda aplikacja zawsze się nadaje na wszystko, no i jak napisałem jak ktoś chce zarabiać na licencji to może nie warto się bawić z googlem który ma dość pogięte kwestie chociażby rozliczeń z us. Z drugiej strony jak ma to być apka free gdzie zarabia się na reklamach to z iosa będzie mizerny zarobek przez brak śledzenia.

0

Pamiętaj że licencja na samego apple developera (za dev id) to jakieś $99 usd na rok. Więc musisz co najmniej tyle zarobić netto na apcę żeby się ten cały biznes opłacił. Domyślam się że na pierwszych apka to zarobisz tyle co nic :(

0

@0xmarcin: Ale to jest opłata developera, nie za aplikację. Czyli płacisz to $100 rocznie i możesz wrzucić milion aplikacji w tej cenie. Mam rację, czy coś źle rozumiem?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1