Android czy iOS do komercyjnej apki?

1

Załóżmy, że chcę wejść w aplikacje mobilne jako solo-developer. Czyli robię apkę, promuję ją i jakoś zarabiam pieniądze (płatne apki czy reklamy? Nie wiem).

Co na teraz bardziej się opłaca - wejść w rynek Androida czy iOS?
(a zepsuł mi się ostatnio telefon, więc mogę kupić albo taki z Androidem albo iPhone'a).

Przy czym nie jest to wątek - co lepsze pod kątem konsumenckim. Chcę raczej wywołać burzę mózgu pod kątem tego, co się lepiej opłaca komercyjnie. Pamiętam, że kilka lat temu były nastroje, że Android jest zapchany apkami, więc lepiej na iOS robić. Tylko, że jeśli każdy tak pomyślał, to czy nie spowodowało to tłoku na iOS? No i iOS ma mniej ludzi, czy więc nie lepiej iść w Androida, bo większy rynek?

No i czy w ogóle robienie apek mobilnych na początku 2022 ma jeszcze sens komercyjny? Przecież wydaje się, że już to tak na maksa zapchany rynek, że może lepiej się nie pchać w to? Na czym się teraz robi pieniądze, jeśli chce się być solo-developerem? Może są tu osoby, które zarabiają w ten sposób?

No i co z polityką Apple i Google? Kiedyś na iOS trudniej było się wbić, bo był proces weryfikacyjny i długo się czekało. Ale jak to wygląda teraz? Podobnie?

Zapraszam do dyskusji i burzy mózgów :)

android

2

IOS -> apki płatne
Android -> reklamy

Ja bym szedł w oba systemy.

3

Pewnie zależy co to za apka i gdzie będzie więcej klientów na nią

6

Dla mnie logiczna kolejność to najpierw zrobienie wersji na androida, a jeśli będzie popularna to dodanie iOS. Aczkolwiek zależy to też od grupy docelowej - dzieciaki, dorośli, firmy itp, przewidzianej skali, sposobu zarabiania: reklamy, płatna apka, płatny dodatek do jakiejś innej usługi (to trzecie np. ma Librus, czyli szkolny dziennik online - używasz przez www za darmo, apka na komórkę to kilkanaście złotych na rok).

No i jeszcze kwestia - co konkretnie Ci chodzi po głowie. Bo jeśli nie ma to być żadna gra czy coś 3D to możesz od razu sobie problem rozwiązać przez wybranie jakiegoś narzędzia wieloplatformowego, dzięki czemu defacto napiszesz aplikacje raz, a będzie ona dostępna na obie platformy. Na pewno wiesz co to jest Flutter i moim zdaniem to on jest odpowiedzią na Twoje pytanie. Dzięki niemu nie zastanawiasz się na który system, tylko wrzucasz od razu na oba. Bo zakładam że te kilka stow za dostęp do sklepu Apple to nie jest dla Ciebie kwota zaporowa.

0

@cerrato: wiesz no to zależy, mój kolega np robi tylko apki na iosa, wydaje i z tego żyje.

2

A ja znam mechanika, który robi tylko Volvo ;)

Oczywiście, że można się skupić na jednej platformie, ale po pierwsze - po co się ograniczać, zwłaszcza jak można wiele tematów tym nieszczęsnym flutterem (czy np. Reactem) załatwić dwuplatformowo?

Poza tym kolega który tylko robi iOS ma już doświadczenie i wybrał świadomie taki model działania. A @LukeJL z tego co zrozumiałem to w mobilkach jest zielony (mimo żółtego avatara), więc na razie nie radził bym żeby rezygnować z Androida, raczej jego bym wziął jako platformę bazową. A jeśli będzie korzystał z narzędzia wieloplatformowego to moze uderzyć ma ona jednoczenie.

1

@cerrato: jasne, po prostu nie każda aplikacja zawsze się nadaje na wszystko, no i jak napisałem jak ktoś chce zarabiać na licencji to może nie warto się bawić z googlem który ma dość pogięte kwestie chociażby rozliczeń z us. Z drugiej strony jak ma to być apka free gdzie zarabia się na reklamach to z iosa będzie mizerny zarobek przez brak śledzenia.

0

Pamiętaj że licencja na samego apple developera (za dev id) to jakieś $99 usd na rok. Więc musisz co najmniej tyle zarobić netto na apcę żeby się ten cały biznes opłacił. Domyślam się że na pierwszych apka to zarobisz tyle co nic :(

0

@0xmarcin: Ale to jest opłata developera, nie za aplikację. Czyli płacisz to $100 rocznie i możesz wrzucić milion aplikacji w tej cenie. Mam rację, czy coś źle rozumiem?

0

@0xmarcin: ale jesteś świadom, że google też bierze kase? Bodajże 150$. Co prawda jednorazowo ale najśmieszniejsze że nie daje żadnej faktury na firme przez co nie można jej w koszty wrzucić, a appla można.

0

No i też pytanie jaki rynek jest Twoim docelowym. Są rynki jak Polska gdzie mało ludzi kupuje apki, na iOS też. Są rynki gdzie na potęgę kupują apki. Znam też rynki gdzie używają Androida ale... bez usług Googli i ich sklepu. Zależy czy planujesz usługę globalną, czy lokalną - jeśli lokalną to trzeba by indywidualnie przeanalizować.

0

Jeśli możesz kupić iphone jakoś taniej w abonamencie to kup.
Androidy są tańsze i łatwiej testować i wdrażać bez sprzętu.

0

Czyli tak jak piszecie i co ze mną rezonuje, to zrobić apkę na obie platformy, i na iOS pobierać opłatę za apkę, a na Androidzie dać reklamy.

cerrato napisał(a):

No i jeszcze kwestia - co konkretnie Ci chodzi po głowie. Bo jeśli nie ma to być żadna gra czy coś 3D to możesz od razu sobie problem rozwiązać przez wybranie jakiegoś narzędzia wieloplatformowego

Apka związana z computer vision - mam już pewien pomysł, zobaczymy czy mi się uda go zrealizować. Jeśli nie, to wygeneruję kolejne pomysły. Jednak computer vision / image processing / AR / AI itp. to tematyka, która mnie interesuje i myślę, że mógłbym zrobić jakieś apki, które byłyby pomocne w codziennym życiu (i nawet jakbym nie zarobił na początku nic, to przynajmniej sam bym używał).

Więc też ważne dla mnie będzie, żeby na danej platformie programistycznej były przydatne biblioteki do ML, CV, OCR. Teraz testuję sobie Tesseract.js (biblioteka JSowa do OCR) i pewnie pierwszym podejściem byłoby React Native. JS miałoby też zaletę, że jak zajdzie potrzeba, to mógłbym zrobić też łatwo z tego wersję webową, jeśli to ten sam język (chociaż tu też pytanie o monetyzację apek webowych. Ale wtedy pewnie jakiś abonament czy coś).

Na pewno wiesz co to jest Flutter i moim zdaniem to on jest odpowiedzią na Twoje pytanie.

Pytanie, czy Flutter/Dart to nie jest zbyt mały ekosystem?

2

czy Flutter/Dart to nie jest zbyt mały ekosystem?

Popatrz na statystyki i prędkość, z jaką zdobywa popularność, ciągle rosnącą ilość developerów, coraz większą liczbę pakietów i bibliotek.
Co chwila mam info, że wyszła kolejna wersja + dość obfity changelog. Na poniższych obrazkach nie patrz nawet na wartości bezwzględne (które i tak są całkiem niezłe i przebijają wiele znacznie starszych technologii), co raczej na błyskawiczny wzrost.

Co do rzeczy o których piszesz/których potrzebujesz:

https://medium.flutterdevs.com/the-growth-of-flutter-development-3years-after-the-birth-of-alpha-78baee809dff

screenshot-20220103155742.png




1

Przy czym nie jest to wątek - co lepsze pod kątem konsumenckim. Chcę raczej wywołać burzę mózgu pod kątem tego, co się lepiej opłaca komercyjnie. Pamiętam, że kilka lat temu były nastroje, że Android jest zapchany apkami, więc lepiej na iOS robić. Tylko, że jeśli każdy tak pomyślał, to czy nie spowodowało to tłoku na iOS? No i iOS ma mniej ludzi, czy więc nie lepiej iść w Androida, bo większy rynek?
No i czy w ogóle robienie apek mobilnych na początku 2022 ma jeszcze sens komercyjny? Przecież wydaje się, że już to tak na maksa zapchany rynek, że może lepiej się nie pchać w to? Na czym się teraz robi pieniądze, jeśli chce się być solo-developerem? Może są tu osoby, które zarabiają w ten sposób?

Myślę, że warto w to iść, ale musisz mieć jakiś konkretny pomysł. Jeśli chcesz zrobić kopię czegoś co już jest bez wartości dodanej, to raczej się nie przebijesz. Podobnie, jeśli będziesz chciał konkurować z korporacjami. IMO lepiej wejść w jakąś niszę i rozwiązać jakiś problem małej grupy ludzi, tylko konkretnego przepisu Ci nie podam. Apki możesz targetować na cały świat, więc mała grupa ludzi, to może być nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy userów, jeżeli coś sensowego napiszesz. No i z tymi reklamami, to chyba lepiej sobie odpuścić, bo to się będzie opłacać przy bardzo dużej bazie użytkowników. Lepiej pójść w model płatnych apek lub subskrypcji. Co do platformy, to zależy jaki to miałby być pomysł. Niektóre pewnie sprawdzą się tylko pod jedną platformę a inne pod obie. Raczej nie ma reguły. Pisząc pod obie, masz większą pulę odbiorców, ale też dodatkowe koszty (np. licencja, macbook, etc.). Ponadto, obiegowa opinia jest taka, że użytkownicy iPhonów są bardziej skłonni do płacenia za apki, ale sam mam Androida i też zapłaciłem za kilka apek.

No i co z polityką Apple i Google? Kiedyś na iOS trudniej było się wbić, bo był proces weryfikacyjny i długo się czekało. Ale jak to wygląda teraz? Podobnie?

Tak samo teraz jest.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1