Sprawdziłem programy POV-Ray i Blender.
Bez owijania w bawełnę, tłumaczę o co mi chodzi. Załóżmy, że chciałbym mieć sześcian z otworem na wylot. W takim razie wstawiam sześcian, potem wstawiam walec, który przenika przez sześcian. Następnie (technika CSG) definiuję, że program ma zrobić "sześcian odjąć walec" no i mam sześcian z otworem. W POV-Ray nie jest to żaden problem (jeszcze nie doszedłem, jak to zrobić, ale skoro scenę renderuje na podstawie kodu, to zakładam, że da się to zrobić). W Blender można (znalazłem, że to tak się robi ), ale jest nie to, co chciałem. To znaczy, że otrzymuję sześcian z otworem, ale zapamiętana jest tylko taka bryła, nie ma informacji, że jest to sześcian, walec i operacja odejmowania. Oznacza to, że jak otwór będzie za duży lub nie w tym miejscu, gdzie trzeba, w Blender musiałbym na nowo namalować sześcian i walec. W POV-Ray po prostu zmieniam parametry walca w kodzie, przeliczam i tyle.
Miałem do czynienia z programem Catia (jest to chyba komercyjny i bardzo drogi program). Jak dobrze pamiętam, tam było drzewo obiektów elementarnych i operacji na nich. Powyższy przykład wyglądałby tak, ze w drzewie są dwa liście, na jednym sześcian, na drugim walec, a w węźle operacja odejmowania.
Czy w programie Blender da się tworzyć obiekt na tej zasadzie, jak w POV-Ray lub Catia bądź w inne podobne podejście, które polega na zapamiętaniu obiektów elementarnych i operacji na nich zamiast obiektu końcowego? W jaki sposób?
Czy może jest inny bezpłatny program, który stosuje takie podejście, ale również ma eksport do STL?
POV-Ray byłby idealny na moje potrzeby, gdyby nie to, że nie ma możliwości eksportu do STL, jednak udało mi się ten problem ominąć: http://graphics.cyborg5.com/2016/10/29/converting-pov-ray-shapes-to-triangle-mesh-for-3-d-printing/