Darmowy program do 3D

0

Sprawdziłem programy POV-Ray i Blender.

Bez owijania w bawełnę, tłumaczę o co mi chodzi. Załóżmy, że chciałbym mieć sześcian z otworem na wylot. W takim razie wstawiam sześcian, potem wstawiam walec, który przenika przez sześcian. Następnie (technika CSG) definiuję, że program ma zrobić "sześcian odjąć walec" no i mam sześcian z otworem. W POV-Ray nie jest to żaden problem (jeszcze nie doszedłem, jak to zrobić, ale skoro scenę renderuje na podstawie kodu, to zakładam, że da się to zrobić). W Blender można (znalazłem, że to tak się robi ), ale jest nie to, co chciałem. To znaczy, że otrzymuję sześcian z otworem, ale zapamiętana jest tylko taka bryła, nie ma informacji, że jest to sześcian, walec i operacja odejmowania. Oznacza to, że jak otwór będzie za duży lub nie w tym miejscu, gdzie trzeba, w Blender musiałbym na nowo namalować sześcian i walec. W POV-Ray po prostu zmieniam parametry walca w kodzie, przeliczam i tyle.

Miałem do czynienia z programem Catia (jest to chyba komercyjny i bardzo drogi program). Jak dobrze pamiętam, tam było drzewo obiektów elementarnych i operacji na nich. Powyższy przykład wyglądałby tak, ze w drzewie są dwa liście, na jednym sześcian, na drugim walec, a w węźle operacja odejmowania.

Czy w programie Blender da się tworzyć obiekt na tej zasadzie, jak w POV-Ray lub Catia bądź w inne podobne podejście, które polega na zapamiętaniu obiektów elementarnych i operacji na nich zamiast obiektu końcowego? W jaki sposób?

Czy może jest inny bezpłatny program, który stosuje takie podejście, ale również ma eksport do STL?

POV-Ray byłby idealny na moje potrzeby, gdyby nie to, że nie ma możliwości eksportu do STL, jednak udało mi się ten problem ominąć: http://graphics.cyborg5.com/2016/10/29/converting-pov-ray-shapes-to-triangle-mesh-for-3-d-printing/

1
  1. Pewnie nie do końca o to Ci chodzi, ale nie musisz robić Apply modyfikatora, wtedy zachowujesz obydwa obiekty.
    Po prostu obiekt, który wycina dziurę w sześcianie wrzucasz na inną warstwę.
    screenshot-20210329131011.png
    Jeśli chcesz zmienić walec lub kostkę, to możesz wygenerować nowe w Edit Mode - usuwasz stare wierzchołki, tworzysz nowy sześcian lub walec. Wtedy cała konfiguracja obiektów i modyfikatorów pozostaje bez zmian.

  2. Takie proste obiekty możesz w Blenderze tworzyć za pomocą krzywych. Wtedy edycja nie jest aż tak bolesna, bo zmieniasz tylko współrzędne kilku punków kontrolnych, zamiast np. współrzędne wszystkich wierzchołków walca.
    screenshot-20210329130720.png

Plik *.blend: CurveBoolean_Przyklad.zip

2

@andrzejlisek:
Obiekt ze skryptu - OpenSCAD,
Parametryczny CAD z drzewem operacji: DesignSpark Mechanical, FreeCAD. Na chwile obecną jest jeszcze Fusion360.

0

Po prostu nie klikaj w "Apply" i będziesz sobie mógł przesuwać. Poza tym w wymienionym przypadku wystarczy w widoku z góry zaznaczyć wierzchołki "dziury" i można je przesuwać i skalować. Nie trzeba nic robić od początku

0

Już wszystko wiem, program OpenSCAD jest tym, czego szukałem.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1