Dziwne trzaski na nowym laptopie, jak rozwiazać?

1

Witam wszystkich skomputeryzowanych, piszę z pomocą bo walczę już z moim kompem spokojnie z 4 miesiące dobre i już nie wiem czego mogę więcej spróbować.

Od początku:

  • W październiku kupiłem sobie nowy komp do pracy, to jest dokładnie ten: https://www.x-kom.pl/p/699094-notebook-laptop-156-dell-xps-15-9510-i7-11800h-16gb-1tb-win11p-rtx3050ti.html tylko dołożyłem do niego RAMu tak zeby miał 32GB i wymieniłem dysk na szybszy.
  • Odkąd go tylko wyjąłem z opakowania co jakiś czas słyszałem trzaski kiedy odtwarzałem jakiś dźwięk. Nie ważne czy dźwięk wydobywał się z muzyki, z filmu, z gry, z przeglądarki czy z lokala. Nie ważne też z jakiego urządzenia, czy głośniki, czy słuchawki na USB, czy słuchawki na bluetooth, czy zewnętrzne urządzenie podpięte przez HDMI, np TV. Zawsze się pojawiają trzaski. Trzaski trwają około 400-1200ms na moje ucho, i pojawiają się w losowych momentach, czasem co 15 minut, czasem co 1-2h, czasem raz dziennie. Pojawiają się tylko kiedy wydobywa się z kompa jakiś dźwięk, jeśli żadne dźwięki się nie wydobywają, trzasków nigdy nie ma.
  • Sprawdzałem czy trzaski są wywoływane przez jakieś konkretne dźwięki, więc jak usłyszałem trzask to specjalnie cofałem kilka sekund odtwarzanie w to samo miejsce, ale nigdy nie udało mi się ich powtórzyć w taki sposób, są jednorazeowe. Jedyna metoda ich wywołania to po prostu włączyć dowolny dźwięk na dowolnym medium i czekać. Prędzej czy później, max do 24h (bo raz mi się udało cały dzień bez trzasku) pojawi się objaw.

To nawet właściwie nie jest trzask, to bardziej brzmi jak takie randomowe opóźnienie w dekodowaniu audio bym powiedział. Podobny trochę do takiego zgrzytu jak czasem starsze systemy wydawały zanim się odpalił bluescreen. Dokładnie tak brzmi: tylko że u mnie to trwa max 400-1200ms.Noi oczywiście żadnego bluescreena nie ma.

Teraz to co próbowałem zrobić:

  • Pierwsza rzecz, infolinia dell'a. Rozmowy trwały dwa miesiące ponad, efekt tego jest taki że wymienili mi płytę główną w lapku, nic nie pomogło. Potem po dłuższych rozmowach polecali mi zaboboniczne rady, typu czy próbowałem włączyć i wyłączyć. Kilka dni temu Pani z serwisu oświadczyła że według nich to na pewno (na pewno, według nich) jest usterka w oprogramowaniu, a oni zapewniają tylko wsparcie sprzętowe, i rozmowa się ucięła. Czyli poza wymienioną płytą główną żadnej pomocy.

To co sam potem próbowałem zrobić:

  • Pierwsza rzecz reinstall OS'a, nie pomogło. Od tych paru miesięcy spokojnie robiłem reinstalla z 10 razy, na różne wersje Windows 10 Home, windows 10 Pro, ten obraz OEM od Dell'a, przywrócenie OS'a z partycji recovery, nic to nie dało.
  • Druga rzecz reinstall sterów karty dźwiękowej. Ściągałem stery ze strony Dell'a, te które tam dają po service tagu', bezpośrednio ze strony realteka, nawet ze strony microsoftu ściągnąłem. Bez różnicy, zawsze były trzaski.

Zaczynam się zastanawiać czy Windows nie robi czegoś takiego że jak zainstaluje starszy sterownik, to mi go wywali i zainstaluje swój tak czy tak.

Czy ktokolwiek ma jakikolwiek pomysł co innego mógłbym spróbować?

0

Miałem takie randomowe trzaski ale nie pamiętam co je naprawiło.
Stawiam że to problem softwarowy bo aktualnie nic takiego nie doświadczam a hardware mam od lat ten sam.
Spróbuj Linuksa w wersji Live (np. Linux Mint lub Knoppix), przynajmniej żeby mieć pewność że to software a nie hardware.

Przy okazji zapytam bo się rozglądam, co Twój komp ma lepszego że kosztuje 5k więcej od 2x pojemniejszego kompa też Della?
Dell Inspiron G15 i7-11800H/32GB/1TB/W11 RTX3060

0
vpiotr napisał(a):

Miałem takie randomowe trzaski ale nie pamiętam co je naprawiło.
Stawiam że to problem softwarowy bo aktualnie nic takiego nie doświadczam a hardware mam od lat ten sam.

A jak długo je miałeś?

Spróbuj Linuksa w wersji Live (np. Linux Mint lub Knoppix), przynajmniej żeby mieć pewność że to software a nie hardware.

Zrobiłem drugiego dnia, postawiłem Ubuntu, 0 trzasków.

Przy okazji zapytam bo się rozglądam, co Twój komp ma lepszego że kosztuje 5k więcej od 2x pojemniejszego kompa też Della?
Dell Inspiron G15 i7-11800H/32GB/1TB/W11 RTX3060

Mój ma 4k. Wersja bez 4k kosztuje 10999zł, czyli "tylko" 2700zł więcej; no ale jednak XPS jest malutki, cieniutki i ma bardzo małe ramki, więc może za wykonanie sobie liczą. Noi XPS trzyma na baterii spokojnie z 8h. Jak stawiam dockera i pracuje np w pociągu to 4h trzyma spokojnie. Noi ten który pokazałeś ma Windows Home, a mój ma Pro, więc to pewnie też pare stów za to. Noi jeszcze ta gwarancja sprzętowa od Dell'a, ta "Next business day".

2

Te trzaski miałem ok. tygodnia. Strasznie denerwowało więc ostro z tym walczyłem.
Z tym że nawet nie pamiętam czy to był laptop czy desktop.
Używam od lat dual-boot z Mintem, ale zakładam że to był raczej Windows bo w nim miałem najwięcej problemów.

0
vpiotr napisał(a):

Te trzaski miałem ok. tygodnia. Strasznie denerwowało więc ostro z tym walczyłem.

To farta miałeś, ja to mam od 4ech miesięcy :/

0

@TomRiddle: 4 mce to podstawa do zwrotu

Tym, że nie wiem czy nie za późno na to.

BIOSa zupdejtowałeś?

0
vpiotr napisał(a):

@TomRiddle: 4 mce to podstawa do zwrotu

W x-komie? Tak, tylko kurde goście mi w sklepie doradzili że zamiast zwracać, lepiej napisać do supportu Dell'a. A mogłem zwrócić normalnie.

Tym, że nie wiem czy nie za późno na to.

15 dni :/ Więc tak.

BIOSa zupdejtowałeś?

Yup, ten ichniejszy program, ten SupportAssist mi zrobił update biosu. Ręcznie nie update'owałem.

@vpiotr: Czyli co, u Ciebie się "samo naprawiło"?

0

@TomRiddle: Czyli co, u Ciebie się "samo naprawiło"?
Wątpię. Raczej updejtowałem wszystko co się dało.
Czasem pomaga też googlanie z dokładną nazwą modelu hardwaru (laptopa, sound chip, gpu itd).

Popatrz tu:
link

0
vpiotr napisał(a):

Popatrz tu:
link
https://www.dell.com/community/XPS/XPS-15-9510-30-second-delay-when-starting-audio-on-Audioengine/m-p/8123442/highlight/true#M94610

HAHA :D

The issue is that in November (possibly earlier for some people) Dell released an update to the Realtek Audio drivers and these are posted on Windows Update so no matter what you do, the dodgy drivers are always re-installed.

0

Male uzupelnienie. Ok miesiaca temu znowu mialem jakies trzaski / szumy. Nie pomagaly restarty kompa ani zmiana os z windows na linuks (mam dual boot).

Okazalo sie ze problem zniknal dopiero po restarcie... glosnikow. Wzbudzily sie lub cos w tym rodzaju. Zestaw 2+1 z dodatkowym zasilaniem.

0
vpiotr napisał(a):

Male uzupelnienie. Ok miesiaca temu znowu mialem jakies trzaski / szumy. Nie pomagaly restarty kompa ani zmiana os z windows na linuks (mam dual boot).

Okazalo sie ze problem zniknal dopiero po restarcie... glosnikow. Wzbudzily sie lub cos w tym rodzaju. Zestaw 2+1 z dodatkowym zasilaniem.

Masz na myśli zewnętrzne głośniki?

Bo mi trzaska na tych wbudowane w kompa.

0

Tak, zewnetrzne.

0

Próbowałeś kart zewnętrznych? Ja taka kupilem zanim naprawiłem problem, łącze usb.
Sa poza tym sluchawki usb.

0
vpiotr napisał(a):

Próbowałeś kart zewnętrznych? Ja taka kupilem zanim naprawiłem problem, łącze usb.
Sa poza tym sluchawki usb.

Nie :/

Ale na słuchawkach USB i bluetooth ten sam problem, tzn treść są trzaski.

1

Troche zjeb***, że zamówiłeś go z xkomu bo prawdopodobnie nie masz supportu onsite. Ale upewniej sie. Ogólnie wal do della jak masz onsite to ci koleś przyjezdza i ogarnia na miejscu a jak tak jak na stronie xkom tylko NBD to maja dzien na naprawę.

0
Schadoow napisał(a):

Troche zjeb***, że zamówiłeś go z xkomu bo prawdopodobnie nie masz supportu onsite. Ale upewniej sie. Ogólnie wal do della jak masz onsite to ci koleś przyjezdza i ogarnia na miejscu a jak tak jak na stronie xkom tylko NBD to maja dzien na naprawę.

Waliłem już 2 miesiące, mówią że według nich to na 100% sprawa software'u, a oni ogarniają tylko hardware.

Poza tym znalazłem wątki założone w 2016-2017 w których do dzisiaj trwa rozmowa o wpływie hooków dellowych na ACPI.sys które zwiększa DPC latency co powoduje trzaski.

0

@TomRiddle: Sr nie doczytałem, że to problem softwarowy xD. Ale i tak bym zgłaszał do skutku, ze przeinstalowanie systemu na czystu z dysku recovery nie rozwiazuje problemu.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1